Lecturi primavaratice

Nu am mai trecut de mult timp printr-o librarie (cam din decembrie), asa ca ieri m-am pus pe fapte mari: asta e ziua maratonului prin librarii si anticariate, mi-am zis. Am un ceremonial la care tin mult atunci cand vine vorba de carti: scriu pe prima fila numele meu, data in care e cumparata cartea si orasul din care o iau. Mi-a placut mereu sa fixez in timp o anumita lectura. Dupa cativa ani cand vreau sa imi aduc aminte cum eram in trecut si cat de mult m-am schimbat, ma uit pe prima fila a unei carti citite si incerc sa imi aduc aminte despre ce e vorba in carte. Rezultatul? Senzatia e coplesitoare. Din intamplare am dat de acest exercitiu in urma cu un an. Intr-o seara eram cam deprimat si din intamplare am luat Discernamantul modernizarii de Patapievici. Am rasfoit-o putin si mi-am adus aminte cum eram in acel timp in care o citisem, mi-am adus aminte de locul din care o luasem, de starea de spirit pe care o aveam in timp ce o citeam. A fost ca o intoarcere in timp, ma simteam mai linistit cu doi ani. De atunci exersez mereu acest mod de intinerire artificiala. Garantez pentru efect!

Cartile capata ecou afectiv in sufletul omului. Le citesti si incepi sa iubesti cuvantul. Procedeul metaforic prin care alaturarea a doua cuvinte banale te fac sa tresari spre interior nu singur, ci impreuna cu universalitatea, reprezinta secretul formarii unui caracter. Cuvantul este puntea de legatura dintre microcosmos si macrocosmos. Fara grandoarea cuvantului nimic nu ar putea fi. Fara cuvant ne-am uita la luna numai din casa de frica ca daca am iesi afara s-ar prabusi peste noi acel balon luminos. O lume mutuala e ca soarele care arde, dar care nu emana caldura in afara lui…

Ajuns in librarie, mi-am luat:

  1. Intrebari disputate despre suflet, Toma D’Aquino. Pentru cartea asta trebuie sa recitesc Despre suflet de Aristotel ca doar e vorba de scholastica aici.
  2. Gramatica ortodoxiei. Traditia dupa modernitate, Mihail Neamtu.
  3. Doctor Faustus, Thomas Mann.

Ajunge. Acum la treaba ca nu e timp de urat lumea.

2 răspunsuri la „Lecturi primavaratice

  1. Imi aduci aminte de mine… doar ca singura diferenta este ca eu scriu pe coperta interioara numele, prenumele, data si orasul cumpararii. Este un ritual pe care l-am adoptat de la 15 ani, atat din necesitatea de a-mi proteja cartile de a fi furate (vezi ca nimeni nu rupe o coperta) si apoi pentru a tine minte de unde si cand mi-am luat o carte.
    In fiecare luna dau in jur de 100 RON pe carti. Poate este o nebunie, dar asta este… primele carti pe luna pe care le cumpar sunt cele de specialitate… (necesare ca si aerul), urmand cartile din cotidianul (deh, miercuri si apoi cu 4 RON cartea chiar ca merita) si nu in ultimul rand, urmeaza „atacul” librariilor sau a site-urilor editurilor (de la polirom cele mai multe).
    te-am pupat si lectura placuta

Lasă un răspuns

