Sa iertam pe cei ce nu stiu!

Marti, 3 martie, a fost o emisiune pe TVR 1 – Intre bine si rau. Emisiunea a avut invitati de prima mana ca parintele Coman, Cristian Badilita sau… Florin Iaru si Buhuceanu de la Asociatia Accept. Tema emisiunii a fost Iisus Hristos – Om si Dumnezeu. Pe mine emisiunea m-a enervat atata vreme cat cei care nu stiu pretind ca stiu. Nu suport ipocrizia si falsitatea care refuza sa se converteasca in sinceritate. Am ramas perplex cand Florin Iaru incepuse pe un ton ridicat si foarte revoltator sa-i spuna parintelui Coman ca nu stie nimic, ca nu stie cine e Hristos. „E bine” ca Florin Iaru, ateu declarat, „stie” mai bine decat un preot cine e Hristos… Apoi nu mi-a placut cand Buhuceanu de la Accept incepuse sa presupuna el ca daca Hristos ar fi prezent in emisiune, ar fi prieten la catarama cu Florin Iaru. Adica domnia sa batea un apropo la adresa preotilor si teologilor ca acestia au ceva cu ateii (liber cugetatori). Desigur ca Hristos ar fi fost prieten la catarama cu Florin Iaru asa cum Hristos a fost prieten cu toti oamenii din vremea Lui, insa nu toti oamenii din vremea Lui au vrut sa fie prietenii lui Hristos. Prietenii lui Hristos au fost cei care nu L-au tradat, au fost ucenicii si apostolii Sai care L-au urmat, au crezut ca El este Dumnezeu adevarat si au asistat infricosati la rastignirea Lui pentru ca mai apoi sa-L vada inviat si sa marturiseasca mai departe oamenilor pentru ca ei sa creada; prietenii lui Hristos au fost femeile mironosite care dis de dimineata s-au dus la mormant ca sa-I unga trupul si, vazand un inger al Domnului, acesta le-a spus ca Hristos a inviat. Acestia sunt cei care au vrut sa fie prietenii lui Hristos, iar cei care se bucurau ca L-au omorat au fost dusmanii Lui. Cei care nu au crezut in Hristos, aceia L-au rastignit. Prietenia este un impuls interior-afectiv al meu care se intemeiaza pe reciproca celuilalt. Caci eu poate vreau sa fiu prieten cu tine, dar daca tu nu vrei, atunci prietenia noastra nu se poate institui. Eu poate vreau sa fiu prieten cu toti oamenii, dar asta nu inseamna ca toti oamenii vor sa fie prietenii mei. Dupa cum am spus mai sus, Hristos a fost prietenul tuturor oamenilor, insa nu toti oamenii au vrut sa fie prietenii Lui. E corect ce spun? Revenind acum la zi, este evident ca daca Hristos ar fi fost in emisiune ar fi fost prieten la catarama cu Florin Iaru, dar ma intreb daca Florin Iaru ar fi vrut sa fie prieten la catarama cu Hristos… Nu ne ramane acum decat sa spunem ca Hristos pe cruce adresandu-Se celor care nu au vrut sa-I fie prieteni: „Parinte, iarta-le lor, ca nu stiu ce fac!” (Lc. 23:34).

Concluzia mea e ca se incearca o promovare a unei teologii civile in Romania care sa duca in final la institutionalizarea ateismului. Oricine, oriunde, oricum poate sa vorbeasca despre Dumnezeu de parca fizicianul stie mai multa medicina decat chirurgul. Si intre practica sau institutionalizarea unei teologii civile in societate (proprie ateului) si totalitarism nu e nicio diferenta. E acelasi lucru. Culianu a dat cea mai buna definitie totalitarismului:

Totalitarismul inseamna intr-adevar implinirea cautarii gnostice a unei teologii civile. Astazi gnosticismul, imanentizare a eschatonului crestin, se manifesta in doua forme distincte: (1) Marxismul, cea mai explicita si grosolana, si (2) Occidentalizarea, care implica nimicirea „adevarului sufletesc” si dispretul pentru problema existentei*. (*nu degeaba am pus citatul asta in coloana din dreapta jos).

P.S. La un moment dat, parintele Coman s-a suparat putin deoarece emisiunea a avut un anumit caracter tendentios. In Saptamana Mare sa vorbesti despre pseudostiinta Dan Brown si alte tampenii, nu mi se pare un lucru de bun gust din partea realizatorilor emisiunii. Si pe deasupra sa mai vina si cativa atei ca Florin Iaru si Buhuceanu de la Accept si sa pretinda ei ca stiu mai bine cine e Hristos… dar nu cade bine nici daca se refuza prezenta in astfel de emisiuni caci atunci nu mai e democratie si transparenta. A spus-o Tutea bine: „Prin insasi ordinea ei ideologica, democratia il obliga pe idiot sa stea alaturi de geniu si sa-i poata zice: ce mai faci, frate?” Tinand cont ca emisiunea a gazduit o dezbatere religioasa, geniul din emisiune a fost Cristian Badilita, istoric al Crestinismului si filolog. Idiotii ghiciti voi cine au fost…

Pentru cateva saptamani imi iau o vacanta si plec pana la bunici in Eforie Nord. Nu vreau sa mai aud de internet, informatie, ziar, blog (deci nu o sa mai scriu nimic pe blog). Vreau sa ma relaxez pe litoral acum. In liniste! Asa ca… liniste, la noapte inviaza Hristos! Un Paste fericit la toata lumea! Hristos a inviat! (acum tu trebuie sa scrii un comentariu in care sa raspunzi cu „Adevarat a inviat!” – curaj, ca nu doare!)🙂

9 responses to “Sa iertam pe cei ce nu stiu!

  1. adevărat a înviat! c
    ât despre emisiune… lasă-i… o să se dezmeticească ei mai târziu şi o să le pară rău… nu am putut să o urmăresc până la capăt fiindcă mă enerva cumplit şi acum, citind rezumatul ei, chiar mă bucur că m-am dus să mă plimb.

  2. referitor la prietenie:prietenia nu se poate institui daca celalalt nu vrea,dar celalalt care nu vrea ar trebui sa-i explice ca nu vrea,sa-i spuna asta,asa cum e reciproca prieteniei cand amandoi isi dau consimtamantul sa fie prieteni,tot asa celalalt este dator sa-i explice ca nu doreste o prietenie.
    cazurile sunt destule de cei care nu respecta reciproca ”neprieteniei”,din pacate.

  3. pot fi bun, drept, cinstit, imi pot ajuta semenii in afara vreunei religii?
    insasi fapta mea buna ma alatura vreunei religii?
    Asta e dezbaterea….
    Din pacate voi va pierdeti in simboluri si concursuri de genul ‘cine iubeste mai mult pe D-zeu, eu sau tu?’
    Sunteti demult pierduti pentru genul asta de discutii, nu mai aveti argumente, v-au ramas decat epitete si etichete, pe care le folositi alaturandu-le lui D-zeu.
    Are dreptate Iaru….
    S-ar putea ca D-zeu sa fie mai departe de cel care nu traieste decat pentru a-i proslavi reprezentarile si sa fie mai aproape de cel care-i aplica invatatura…
    Acum…… aruncati cu pietre…..la asta va pricepeti…fratii mei albi!

  4. Asa e. Dumnezeu e mai aproape de ateu. dar ateul nu intelege ce i se intampla – asta e problema. Daca Dumnezeu e mai aproape de ateu, atunci ateul de ce e mai departe de Dumnezeu? Si cine cade spre rau; ateul care e departe de Dumnezeu sau credinciosul care e aproape?

  5. Noi ne intrecem in a-l reprezenta cat mai colorat si a-l vinde cat mai bine la portile bisericilor pe D-zeu.
    Nu, multumesc, nu pe Dumnezeul asta il vreau eu, asa cum nici Iisus nu l-a vrut, spargand totul in marginea templului.
    Stiti, copil fiind citisem intr-o revista pentru tineret ceva
    ce abia peste vreo 20 de ani am realizat.
    O fabula atribuita unui „invatat” al vremurilor mele, Bruce Lee, care spunea: „arata Luna cu degetul si-ai sa vezi ca odata cu trecerea timpului ai sa-ti pierzi concentrarea si in loc sa observi Luna vei fi absorbit de cum arata propriul deget”
    Stiti sa ma invatati cat de mare si bun este D-zeu si fara sa-l micsorati si sa mi-l vindeti in icoane, iconite in care sa-mi pired concentrarea?
    Astept…
    Din post -ul de mai sus nu am inteles decat ca trebuie sa va felicit ca sunteti mai aproape de D-zeu decat altii, dar nu ne explicati de ce.

  6. Apropos, de ce ateul este mai departe de D-zeu?
    Declarati pur si simplu asta si apoi il rastigniti (in alte forme, bineinteles) inchizitorial pe bietul ateu sau imi veti explica?
    Multumesc!

  7. Cu respect.
    Pt florin. Sper sa ai sub 28 ani. In rest, multa sanatate si viata cat mai lunga. Sigur vei avea surprize… si placute si neplacute…Si sa stii ca ceea ce vezi pe tarabe si in spatiul public nu are legatura cu Hristos. Daca te intereseaza vei afla ce are legatura. Daca nu te intereseaza vei ramane cu imaginea pe care o ai. Dar eu nu cred ca nu te intereseaza… STIU ca vei cauta in continuu in toate directiile.

Lasă un răspuns

