„Spovedania” lui Stalin*

„Omul nou” al materialismului dialectic pe patul de moarte cladit de „umanismul” secularizat:

Preotul: „Spuneti-mi, mai urati pe cineva, mai aveti dusmani?”
Stalin: „Nu mai am, i-am terminat pe toti”. Apoi Stalin a murit ca un… progresist, humanist.

––––-
*Nu e banc, e adevarat.

Anunțuri

6 răspunsuri la „„Spovedania” lui Stalin*

  1. Deci un preot a fost langa patul de moarte al monstrului asta… Nu stiu ce sa cred, sunt impartit intre a considera gestul prelatului drept complet nepotrivit sau extraordinar de marinimos. Si totusi…

    Se spune in crestinism ca pocainta este primita si pe patul de moarte. Asa sa fie oare? Cat valoreaza pocainta facuta sub rasuflarea mortii? Cum se evita cabotinismul, daca se poate evita asa ceva in momentul acela…

    Exista un hadith in Islam care spune ca milostenia este primita numai daca e facuta inaintea varstei de 60 de ani. Dupa asta, omul nu mai este stapanul averii sale, ci gestionarul mostenirii ce o va da mai departe. Nu mai trebuie sa dea milostenie, pentru ca nu-i mai apartine lui nimic (oricum nu i-a apartinut vreodata). Exista asadar un punct de non-intoarcere, dincolo de care gestul nu mai are greutate, e pura ipocrizie.

    Exista in crestinism un astfel de punct, dincolo de care pocainta nu mai poate evita damnarea?

  2. O precizare: observ de la un timp operarea unui abuz terminologic, asa cum este si povestea cu „laicitatea”: „humanismul” ori „umanismul”.
    Unii incearca punerea unui semn de egalitate intre respectivul termen si cel de „ateism”. Insa nu este tocmai asa, odata ce aveam „umanismul crestin”, termen atat de frumos…

    Numai bine!

  3. @ Radu, pocainta nu conteaza cand e facuta, conteaza sa fie facuta. Din punctul meu de vedere, nu sunt de acord cu ceea ce spune islamul cand se refera la pocainta. Nu e corect sa se impuna o varsta… La Stalin nu poate fi vorba de pocainta. El tot animal a murit. „Spovedania” lui a fost de forma, el nu a regretat nimic nici pe patul de moarte. Din contra, raspunsul sau evoca mandria de a elimina in viata pe toti dusmanii lui…

    @ sketis, ai dreptate. adevaratul umanism este cel crestin, celalalt umanism este „umanism”. Inconsecventa logica in tot ateismul…. imi vine sa rad cu lacrimi 🙂 Ateii sunt cei care pun egal intre ateism si umanism. Un cretinism. Daca e asa, atunci sa spunem „umanism” cu ghilimele. 🙂

  4. Draga Ilie Catrinoiu,

    hadith-ul respectiv nu vorbeste despre pocainta, ci despre dania benevola. Si nu despre „impunerea” unei varste este vorba, ci despre o observatie subtila a Profetului: aceea ca dupa o anume varsta este mai usor sa te desparti de lucruri decat inainte de ea.

    Tot Profetul Muhammad a spus candva: „Faceti milostenie din cele ce va sunt de folos.” Altfel spus, atunci cand dai sa dai ce-ti trebuie, nu ceea ce oricum ai fi aruncat, fie si intr-un fund de dulap. Daca dai din ceea ce ai fi utilizat, atunci da, este vorba despre un sacrificiu. In caz contrar e pur fariseism.

    Pentru mine lucrurile sunt clare. Din cauza asta puneam intrebarea: cat de greu este cuiva sa se „pocaiasca” pe patul de moarte, cat de mult il angajeaza acest gest? Nu spun ca e cu neputinta, doar ca e improbabil…

  5. Draga sketis,

    „laicitatea” este in mod categoric una din manifestarile ateismului. Si asta pentru ca se bazeaza pe iluzia nefasta a unei neutralitati in care Dumnezeu ar putea fi ignorat fara consecinte negative.

    Cat despre „umanism”, remarc ca singura dimensiune a vietii care cu adevarat conteaza este cea non-umana, divina. Daca o avem tot timpul in vedere, da, putem vorbi de Om si, eventual, de umanism. Altfel, nu.

  6. Radu, e greu de raspuns la intrebarile astea. Pocainta inseamna intr-adevar sa nu mai faci raul pe care l-ai facut, din cauza asta se pune intrebarea „cat de greu este cuiva sa se “pocaiasca” pe patul de moarte, cat de mult il angajeaza acest gest?” Parintele Rafail Noica spune ca Dumnezeu nu gandeste cum gandeste omul. Nu ne ramane decat sa ne dezbracam de propriul eu pentru a fi cu adevarat liberi…..

    E bun citatul din Muhammad.

Comentariile sunt închise.