Teologie si politica, Mircea Platon. Gânduri despre ortodoxul român, astăzi, în lume: împotriva teologiei de debara

„Creatura e distinctă de Creator, dar Creatorul ţine creatura. Politicul e distinct de religios, dar religiosul trebuie să ţină politicul. Creştinii trebuie să facă politică, să articuleze, aici sunt de acord cu Alina Mungiu, un proiect politic al cărui scop să fie nu mântuirea noastră, ci libertatea Bisericii, înţeleasă în sens de comunitate a tuturor creştinilor, trecuţi, prezenţi şi viitori. [..] Comunismul nu ne-a înstrăinat de Occident de vreme ce a fost produs de Occident şi impus în România cu acordul occidentalilor care şi acum continuă să nu-şi onoreze obligaţia morală de a recunoaşte că au greşit deja şi că nu mai au dreptul de a ne supune unor noi procese de “reeducare”, democratică de data aceasta. Comunismul ne-a „occidentalizat”, ne-a industrializat, ne-a asfaltat, ne-a electrificat, ne-a modernizat, ne-a proletarizat. Comunismul a făcut, din ţărani, dezrădăcinaţi de uzină. Comunismul a făcut un Bucureşti nord-coreean şi din Iaşi, oraş boieresc universitar, oraş demiproletar. Teza înstrăinării noastre comuniste de Apus, a dublei noastre înstrăinări cum o numeşte Teodor Baconsky gândindu-se la ce a mai rămas din democraţia occidentală şi din Biserica Romano-Catolică, e falsă. Noi nu am fost înstrăinaţi de Occident. Am fost masacraţi pentru a fi occidentalizaţi mai uşor. Atunci şi acum.
În timpul comunismului, elitele istorice, aristocraţia şi ţărănimea creştină au fost lichidate. În vremea “tranziţiei”, s-a vegheat ca nu cumva elitele ortodoxe(-naţionale) să reînflorească. Şi asta pentru că “laicismul democratic” sub a cărui domnie se află România acum, în UE, e o continuare nu cosmetizata, ci amplificată, “ecologist”, “multiculturalist”, “antirasist”, “feminist”, a ateismului comunist. Dacă îndrăznim să afirmăm că întreaga noastră cultură nu e străină de temeiul ei religios, nu ni se mai acceptă nici cultura, nici religia. Naţionalismul, expresie culturală a creştinismului, e contestat din punctul de vedere al unei teologii spiritualiste, a dezrădăcinarii.

[…]

Mai întâi o observaţie preliminară. Lumea s-a schimbat mai mult în ultimele două sute de ani decât cei 1800 scurşi de la naşterea Mântuitorului şi până la 1800. Am intrat, în ultimele două sute de ani, sub zodia mecanicului, a timpului mecanic, a spaţiului mecanic, a “maşinilor de locuit”, a semafoarelor, maşinilor, muncii în serie. Împreună cu redefinirea coordonatelor noastre existenţiale, a redefinirii habitatului nostru natural, care a devenit tot mai artificial, tot mai “man made”, se încearcă şi o redefinire a omului. După ce omul a “făcut” o lume nouă, din plastic, în China, încearcă acum să facă şi un om nou care să populeze această lume nouă. Un soi de android spălat pe creier de corectitudinea politică, bisexuat, fără memorie, fără istorie, fără rădăcini, un om care nu locuieşte în lume, ci în trafic, între casa în rate şi slujba corporată, în hotelul global, un clonat care îşi este propriul lui Dumnezeu. Definită de Norman O. Brown, un guru intelectual al noii stângi, clasicist educat la Oxford de Isaiah Berlin, sarcina elitelor actuale ar fi: “The endless task: to achieve the impossible, to find a male female (vaginal father) or a female male (phallic mother). It is to square the circle; the desire and pursuit of the whole in the form of dual unity or the combined object; the satanic hermaphroditism of Antichrist.”

Restul eseului pe blogul lui Claudiu Tarziu.

33 responses to “Teologie si politica, Mircea Platon. Gânduri despre ortodoxul român, astăzi, în lume: împotriva teologiei de debara

  1. „teologia de debara”, ha, ha, ha.
    pentru fratiorii acestia si pentru toti cei care cred ca a face teologie moderna trebuie sa faci politica:
    ” Deci, fratia ta, daca vrei sa ajungi la aceasta fericita masura de a izgoni dracii si de a face minuni, sileste-te cu osardie sa duci viata curata, in supunere, ascultare si in saracie de patimi, si atunci vei ajunge la nepatimire, vei ajunge mare facator de minuni, asemenea cu cei ce izgonesc dracii.
    Daca insa, inainte de a scoate dracii din sine-ti si a te curati de patimi, vei avea obraznicia si nebuna indrazneala sa te rogi lui Dumnezeu ca sa-ti dea darul de a scoate dracii din altiisi de a face minuni, apoi prin aceasta mandrie, vei fi batjocorit de dracul.” Cleopa
    Si inca:
    „1. Cei ce se găsesc sub jugul robiei să socotească pe stăpânii lor vrednici de toată cinstea, ca să nu fie hulite numele şi învăţătura lui Dumnezeu.
    2. Iar cei ce au stăpâni credincioşi să nu-i dispreţuiască, sub cuvânt că sunt fraţi; ci mai mult să-i slujească, fiindcă primitorii bunei lor slujiri sunt credincioşi şi iubiţi. Acestea învaţă-i şi porunceşte-le.
    3. Iar de învaţă cineva altă învăţătură şi nu se ţine de cuvintele cele sănătoase ale Domnului nostru Iisus Hristos şi de învăţătura cea după dreapta credinţă,
    4. Acela e un îngâmfat, care nu ştie nimic, suferind de boala discuţiilor şi a certurilor de cuvinte, din care pornesc: ceartă, pizmă, defăimări, bănuieli viclene,
    5. Gâlcevi necurmate ale oamenilor stricaţi la minte şi lipsiţi de adevăr, care socotesc că evlavia este un mijloc de câştig. Depărtează-te de unii ca aceştia.
    6. Şi, în adevăr, evlavia este mare câştig, dar atunci când ea se îndestulează cu ce are.
    7. Pentru că noi n-am adus nimic în lume, tot aşa cum nici nu putem să scoatem ceva din ea afară;
    8. Ci, având hrană şi îmbrăcăminte cu acestea vom fi îndestulaţi.
    9. Cei ce vor să se îmbogăţească, dimpotrivă, cad în ispită şi în cursă şi în multe pofte nebuneşti şi vătămătoare, ca unele care cufundă pe oameni în ruină şi în pierzare.
    10. Că iubirea de argint este rădăcina tuturor relelor şi cei ce au poftit-o cu înfocare au rătăcit de la credinţă, şi s-au străpuns cu multe dureri.
    11. Dar tu, o, omule al lui Dumnezeu, fugi de acestea şi urmează dreptatea, evlavia, credinţa, dragostea, răbdarea, blândeţea.
    12. Luptă-te lupta cea bună a credinţei, cucereşte viaţa veşnică la care ai fost chemat şi pentru care ai dat bună mărturie înaintea multor martori.
    13. Îţi poruncesc înaintea lui Dumnezeu, Cel ce aduce toate la viaţă, şi înaintea lui Iisus Hristos, Cel ce, în faţa lui Ponţiu Pilat, a mărturisit mărturisirea cea bună:
    14. Să păzeşti porunca fără pată, fără vină, până la arătarea Domnului nostru Iisus Hristos,
    15. Pe care, la timpul cuvenit, o va arăta fericitul şi singurul Stăpânitor, Împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor,
    16. Cel ce singur are nemurire şi locuieşte întru lumină neapropiată; pe Care nu L-a văzut nimeni dintre oameni, nici nu poate să-L vadă; a Căruia este cinstea şi puterea veşnică! Amin.
    17. Celor bogaţi în veacul de acum porunceşte-le să nu se semeţească, nici să-şi pună nădejdea în bogăţia cea nestatornică, ci în Dumnezeul cel viu, Care ne dă cu belşug toate, spre îndulcirea noastră,
    18. Să facă ce e bine, să se înavuţească în fapte bune, să fie darnici, să fie cu inimă largă,
    19. Agonisindu-şi lor bună temelie în veacul viitor, ca să dobândească, cu adevărat, viaţa veşnică.
    20. O, Timotei, păzeşte comoara ce ţi s-a încredinţat, depărtându-te de vorbirile deşarte şi lumeşti şi de împotrivirile ştiinţei mincinoase,
    21. Pe care unii, mărturisind-o, au rătăcit de la credinţă. Harul fie cu tine! Amin.” I Timotei cap 6
    Teologie politica?!!!!!!!! Politica?!!!!!
    Am mai citit si pe la Savatie ca Sfantul Ioan Botezatorul a facut politica. Imparatia Domnului iradiaza din inima nu din piata. Tot ce este politica este antihrist. Si ce e mai grav e ca orice politica duce mai devreme sau mai tarziu la varsare de sange.
    Eu asta cred.

  2. Draga Heraasku,

    Unul din motivele pentru care comunismul a avut aderenta la clerul nostru crestin-ortodox, la ierarhii nostri, e faptul ca nu au inteles ca teologia inseamna si politica in sensul ca ortodoxul trebuie sa critice ideologiile si sa opteze pentru acea politica care nu lezeaza libertatile individuale, si nu sa taca si sa se supuna oricarei oranduiri politice, „lumii acesteia”. Teologia politica are o lunga traditie in tarile din occident, Anglia, SUA, etc, in mediul catolic si protestant, tocmai acolo unde sec. 20 nu a facut crimele pe care le-a facut in estul Europei.

    Citatul din Cleopa nu arata nimic din faptul ca ortodoxul nu trebuie sa faca si politica. Aceasta idee, conform careia omul religios, in cazul de fata crestinul, nu trebuie sa faca politica, e de origine iluminista. Si e falsa pentru ca ea e pt „initiati” in politica, pentru gnostici. Si ateul si omul religios (musulmanul, catolicul, ortodoxul, etc) trebuie sa faca politica – politica libertatii.

    In caz contrar, in scurt timp o sa ne trezim cu carduri ID sub piele pe motiv ca ne sunt „protejate libertatile”. Ron Paul, vezi aici: http://www.youtube.com/watch?v=hMHxJLcskd8 .
    Vezi si aici: https://secure.downsizedc.org/etp/campaigns/102 . Politica sustinuta de Chuck Baldwin, Ron Paul si Constitution Party. Si la noi trebuie sa fie o asemenea politica, nu numai in America.

    Cardurile ID – comunism pur a la Marx. Si daca noi o sa venim cu texte intelese gresit din Cleopa si o sa spunem ca nu trebuie sa sustinem o politica care se impotriveste cardurilor ID, ma tem ca suntem secte cum au fost ierarhii ortodocsi in 45 de ani de comunism. Daca trebuie sa invatam ceva bun de la catolici si protestanti, atunci sa invatam de al ei implicarea pe care o au in politica.

    Omul religios, tocmai pentru ca stie ce e libertatea, trebuie sa faca politica in sec 21 mai mult decat a facut vreodata in istorie. Concluzia lui Tocqueville despre democratie chiar asta e: religia e mai necesara timpurilor democratice decat oricaror timpuri din trecut deoarece in democratii tirania e mai feroce decat in alte timpuri, zambeste omului din turnul sondajelor de opinie si al „opiniei publice”.

  3. Stima.
    Cred ca nu o sa mai discut prea mult pe aceste teme caci sunt deja, vad eu, solutii complete:)
    Ceea ce ma deranjeaza pe mine la aceasta teologie-politica este factura ei impatimitoare si „lumeasca”. Sa nu mai vorbim de izvorul de unde a tasnit, in nici un caz din Ortodoxie. Nici macar din crestinism. Dar asta e o alta problema.
    In ziua de azi, dupa epuizarea tuturor ismelor ce au incercat sa ordoneze lumea si sa o faca mai buna, iata ca apare si post-ortodoxia, un duh NOU sau NEW, care se preteaza minunat pe acest vid existential. „Trebuie sa facem si noi ceva” – cam asta e sloganul la moda. Cum lumea a fost pe rand antica, medievala, moderna, postmoderna, socialista, comunista, postcomunista trebuie sa fim si noi ceva: deci post-ortodocsi, mai ortodocsi decat ortodocsii caci suntem moderni, nu?
    Acum sa vorbim putin despre argumentele tale🙂. O sa fiu telegrafic.
    1. „Unul din motivele pentru care comunismul a avut aderenta la clerul nostru crestin-ortodox, la ierarhii nostri, e faptul ca nu au inteles ca teologia inseamna si politica in sensul ca ortodoxul trebuie sa critice ideologiile si sa opteze pentru acea politica care nu lezeaza libertatile individuale, si nu sa taca si sa se supuna oricarei oranduiri politice, “lumii acesteia”.”
    – crime/ torturi/ detinuti politici/ sacrificiu personal/ ierarhii lor nu ai nostri/ crestinul nu trebuie sa critice ci sa se schimbe pe el primul/ trebuie sa se supuna oricarei oranduiri si sa fie „sarea pamantului”
    2. Da, teologia politica are o traditie indelungata in Occident. Cat despre crime eu m-as mai gandi. Socialismul/Comunismul in sine este cea mai teologie-politica…
    3. Crestinul poate sa faca politica DOAR dupa ce se curateste de patimi. Dupa asta sa tot faca politica. Si mai este un aspect, dupa mine foarte important, in politica nu exista SMERENIE. In politica nu exista kenoza… sa ne mai gandim.
    4. Orice om poate sa faca politica libertatii dar sa inceapa cu el insusi. Cand o sa fie el insusi liber dupa asta poate invata si pe altii ce e libertatea. Ca doar nu o sa ascult de cineva care e impatimit, mandru, pizmas, zgarcit, erotoman, mincinos, adulterin si care imi spune mie cum sta omul, cum sta lumea. Think!
    5. Cardurile sub piele sunt necesare doar celor ce traiesc din „CE-TI DAU EI”. Daca acum nu ai card sub piele asta nu inseamna ca nu depinzi… Am eu o teorie a subsistemului ce se bazeaza pe cateva observatii asupra sistemelor inertiale si neinertiale si pe ceea ce vad ca se petrece pe langa mine….
    6. Eu asa am inteles pe Cleopa. E gresit?! Ce spune el vine cam de pe la Ioan Scararul si Isaac Sirul…
    7. De la catolici si de la protestanti ( vorbesc de CATOLiCI si PROTESTANTI) nu avem ce invata… Asta cred eu. Implicarea in politica. Pai ei doar asta au; de 1000 de ani doar asta au: unii politica si altii profitul ( seamana cu altii, mai tari ca toti). Unii au nascut socialismul/ comunismul altii au nascut capitalismul/globalismul consumerist. Ce sa invat de la ei?
    8. ” Concluzia lui Tocqueville despre democratie chiar asta e: religia e mai necesara timpurilor democratice decat oricaror timpuri din trecut deoarece in democratii tirania e mai feroce decat in alte timpuri, zambeste omului din turnul sondajelor de opinie si al “opiniei publice”.” Care religie? Catolica, protestanta, ortodoxa, islamica, mozaica?:) Sau toate la un loc?
    Nu vreau sa par un reductionist – desi cam asa pot parea.
    Vreau sa spun ca daca nu intelegem ca cel asupra caruia trebuie sa lucram suntem noi insine vom gresiamarnic si vom plati pentru asta. In rest, toate cele bune.
    Hristos a inviat!

  4. Patosul „diferentei” in „dialogul” dintre legatul Bassus si soldatul Dasius martirizat la 20 noiembrie 304 in garnizoana danubiana- Durostorum:
    – „Legatul Bassus a zis: „Roaga-te imaginilor stapanilor nostri imparati care ne asigura pacea, ne dau leafa si poarta de grija in fiecare zi cu iubire de oameni de tot binele nostru”.
    – „Fericitul martir Dasius a zis: „Eu ti-am spus si-ti spun ca sunt Crestin si nu ma inchin imparatului pamantesc, ci imparatului ceresc si primesc darul Lui, traiesc din harul Lui si ma imbogatesc din negraita Lui iubire de oameni”. – „Legatul Bassus a zis: „Roaga-te, Dasius, la sfintele imagini ale imparatilor nostri pe care le adora si la care se inchina chiar si neamurile barbare”.
    – „Fericitul martir- Dasius a zis: „Eu marturisesc ca sunt Crestin si nu ma supun nimanui altuia decat unuia, curatului si vesnicului Dumnezeu, Tatal, Fiul si Sfantul Duh… Iata, pentru a treia oara marturisesc cu glasul credinta in Sfanta Treime pentru ca, intarit printr-insa, biruiesc si nimicesc indata nebunia diavolului”.
    Refuzand sa sacrifice idolilor si sa tamaieze imaginile imperiale, Dasius le rastoarna la pamant si este decapitat dupa ce „si-a intarit fruntea cu semnul Sfintei Cruci a lui Hristos, cu a Carui putere s-a luptat cu vitejie impotriva tiranului”.
    „S-a savarsit, deci, Sfantul Martir prin taierea capului, la 20 ale lunii noiembrie in ziua de vineri, la ora a patra, savarsind in pace mucenicia lui. A patimit, deci, Sfantul Martir Dasius in cetatea Durostorum pe cand imparateau Maximian (Galerius) si Diocletianus, fiind judecat de legatul Bassus, iar in cer imparatind Domnul nostru Iisus Hristos”.

  5. Draga Heraasku,

    Iti fac o propunere. Data viitoare, cand EU si hoardele de umanisti vor legifera casatoriile homosexualilor si vor scoate icoanele din scoli, sa-i opreasca sfintia ta prin rugaciune si post, ca Dumnezeu doar pe neprihaniti ca dumneata ii asculta – nu-i asa? De ce sa ma agit eu, de la 15000 de kilometri departare sa fac ceva pentru apararea dreptei credintei in Romania, ca pacatos si semetit cum sunt, tot n-am nici o sansa ca Duhul Sfant sa lucreze si prin mine. Solutia lui Heraasku este sa lucram doar asupra noastra chiar si atunci cand „elitele” mondialiste ne lucreaza la buzunar ( ingineria financiara) si la creier (inginerie culturala). Ma intreb daca nu cumva acest chietism, promovat programatic pe unele bloguri „fundamentaliste” nu place nespus chiar dracilor care incearca sa ne inlantuie Cat despre relatia dintre crestin si politica, eu vad lucrurile in felul urmator:
    1) Pentru un crestin din lume refuzul de a actiona si retragerea absoluta in rugaciune si tacere este justificata doar atunci cand Politica se vrea un dumnezeu, devine un absolut ca in inchisorile comunismului sau lagarele naziste. In carcerele de la Pitesti, acolo unde Dumnezeu era negat in mod absolut, singurul raspuns posibil si „eficient” a fost afirmarea absoluta a lui Dumnezeu prin continua rugaciune. Nu puteai sa dai un raspuns politic in temnitele de la Pitesti. Te puteai salva doar prin atingerea unei stari de sfintenie, prin celalalt absolut, trairea totala in Dumnezeu. Dar prin mila lui Dumnezeu, NU SUNTEM INCA IN INCHISOARE. Atunci cand sfera politica nu emite pretentii absolute ca in comunism, nu se erijeaza intr-un nou Dumnezeu – atunci da, este justificat si necesar ca noi, crestinii sa participam cu metodele si fortele noastre proprii la dezbaterea politica, Daca nu o facem, inseamna ca suntem lasi, slabi, tematori si inutili in viata cetatii. Ce ne spune Ecleziastul? „Ruptul isi are vremea lui si cusutul isi are vremea lui, tacerea isi are vremea ei, si vorbirea isi are vremea ei”. Intr-o democratie, chiar asa schioapa si neroada precum cea romaneasca, vremea este a vorbitului in piata publica, nu a tacerii sau a vorbitului sub anonimat.
    2) Vocatia politica a crestinului ortodox este de a dialoga, nu numai cu prietenii, ci mai ales cu dusmanii. Dialog nu inseamna compromis, ci marturisire intru Hristos 3) Crestinul trebuie sa se opuna autonomiei sferei politicii, „dreptul” pe care si-l aroga puterea politica de a functiona separat si impotriva lui Dumnezeu. In acelasi timp, prin Iisus Hristos, crestinului i-a fost dat DARUL LIBERTATII – chiar daca nu suntem mari politicieni, chiar daca nu suntem „elite”, chiar daca nu am atins gradul sfinteniei, Dumnezeu ne cheama sa ACTIONAM ASUPRA ISTORIEI deoarece in Hristos nu mai suntem sclavi, nu mai suntem niste mecanisme care se supun orbeste legilor economice, sociologice sau dorintelor stapanilor veacului acestuia. Daca nu afirmam in mod activ Adevarul lui Hristos in istorie – si istorie nu inseamna doar istoria facuta de „elite” , ci si viata noastra de zi cu cu zi – o sa ne trezim iar incarcerati in „nonistorie”, intr-un nou paradis comunist. Am uitat ca datoria noastra crestineasca este sa ramanem vii, adica liberi, sa fim PURTATORII LIBERTATII intru Biserica lui Hristos intr-o lume blocata – blocata de „conditionarile” , determinismele si constrangerile de tot felul. Am uitat ca datoria noastra in lume este sa readucem Speranta acolo unde speranta a murit. Vorbim, daca vorbim, ca niste supravietuitori fara vlaga, in loc sa afirmam Adevarul ca niste profeti. Ne rugam lui Dumnezeu ca niste sclavi neputinciosi, din rugaciunile noastre razbate nu speranta, ci deznadejdea ca si cum am vrea cat mai grabnic sa evadam din lumea asta. De ce ne temem, de ce tremuram de frica din moment ce „robul chemat in Domnul este un slobozit al Domnului. Tot asa, cel slobod, care a fost chemat este un rob al lui Hristos”? Am uitat cumva ca am fost cumparati cu un pret? De ce trecem cu atata usurinta peste cuvintele Apostolului Pavel care ne-a spus: nu va faceti dar robi ai oamenilor! ” Cum am putea sa nu fim „robi ai oamenilor” – ai stapanilor de sclavi – daca nu-i confruntam in viata economica, sociala, culturala etc – acolo unde ei ne prind cu arcanul si ne pun lanturile la maini si la picioare?

  6. Cu respect.
    Nu sunt neprihanit, sunteti rau de gura! Nu inteleg de ce!?
    Nu este solutia mea ” sa lucram doar asupra noastra”. Asta este solutia Mantuitorului si a Bisericii Sale. ” Dacă voieşte cineva să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea în fiecare zi şi să-Mi urmeze Mie” Luca, Matei, Marcu
    „Elitele” mondialiste ne lucreaza la buzunar”? Pai daca avem buzunare incapatoare?!
    „Si la creier?” Pai daca atat ne duce creierul?! Cel ce este lucrat la creier este un om ce traieste in nestiinta Evangheliei si a Traditiei Bisericii, nu?
    Eu nu sunt „fundamentalist” decat cu mine. In rest incerc sa ofer cate ceva din ce am inteles eu despre viata. Daca Sfintii Bisericii nu sunt ascultati doar nu o sa am pretentia sa ma asculte pe mine cineva:) Fundamentalismul sta in alta parte: in faptul de a obliga pe celalalt sa se supuna puterii tale, inteligentei tale si solutiilor tale.
    Iar demonii te inlantuie individual si personal nu politic si social. Ei nu te pot inlantui politic si social decat daca esti membru ( nu al Bisericii ci si al unui partid politic) sau „grup tinta” definit de procesele nevoilor tale trupesti-sensibile.
    Despre inchisori mai bine sa lasam sa vorbeasca cei ce au suferit. Noi sa citim si sa ascultam DE LA EI ce s-a intamplat.
    Eu cred ca SUNTEM IN INCHISOARE, in inchisoarea firii cazute si create. Pe Sfantul Siluan il cred ca nu este in inchisoare, ca si pe Sfantul Andrei Rubliov, ca si pe Sfantul Fanurie si pe toti sfintii Bisericii. Cand un frate imi spune ca nu este in inchisoare – desi am inteles usuratatea cuvintelor – inseamna ca e liber, si ma uit amuzat la el, si intristat…
    „Ruptul isi are vremea lui si cusutul isi are vremea lui, tacerea isi are vremea ei, si vorbirea isi are vremea ei”. Astea sunt timpurile cand Mantuitorul nu era printre ei. Dupa venirea Sa intre oameni nu mai este decat o singura vreme, vremea Imparatiei. Nu prea ma mira trimiterile teologiei-politice la litera Scripturii caci doar de acolo a iesit aceasta urechelnita veninoasa. Din intelegerea vietii ca pe un proiect politico-mesianic.
    Vorbitul in anonimat este viata spatiului virtual, nu va mai necajiti pentru atata lucru:)
    Spuneti de vorbitul in piata publica?! Cui vorbiti?! Unor oameni posibil manati de patimile cele mai josnice? Cu cine faceti schimbarea?! Cu „reusiti” in viata?! Orice miscare de schimbare sta sub semnul esecului… Asta ne invata istoria dar mai mult ca istoria ne invata viata personala. Daca ne-am recunoaste esecurile noastre si am fi responsabili nu am mai incerca sa-i invatam pe altii cum sta viata.
    Nu mai continui decat cu aceasta:
    „nu va faceti dar robi ai oamenilor!” inseamna altceva. In nici un caz nu inseamna sa faci revolutie politica si sociala. Caci la asta se reduce in final scopul teologiei-politice. La revolutie. Si pe lumea asta revolutionari nu au fost decat unii!!!!! Cei puternici.
    „Rataciti nestiind scripturile” ramane actual. Ar trebui sa completam noi acum.
    Ratacim nestiind Evangheliile, asta e de la mine.
    Hristos a inviat!

  7. Si inca ceva:
    CHIETÍSM
    1) Concepţie etico-religioasă, condamnată de biserică, care preconizează contemplaţia mistică şi neagă importanţa practicilor rituale.
    2) Concepţie care recomandă dobândirea liniştii sufleteşti prin adoptarea unei atitudini pasive şi contemplative faţă de lume. [Sil. chi-e-] /<fr. quiétisme, lat. quietismus
    Asta e pentru a se intelege acuza … nefondata.

  8. a alege un primar nu inseamna a face revolutie, dar inseamna a face politica. daca trebuie sa fii sfant ca sa alegi un primar sau ca sa fii primar, inseamna ca heraasku vrea raiul pe pamant. adica e hiliast.

  9. Raiul pe pamant oricum va fi, dar nu cum cred unii. Hiliasmul rezultat din silogismul tau este al tau nu al meu. A alege un primar nou inseamna revolutie. Nu-ti explic. Sau hai sa-ti explic: cand alegi un primar doresti ca toate sa fie MAI BUNE si sa fie MAI BINE. Adica faci o revolutie schimbi ce este, metoda, chiar si instrumentele. Revolutia nu e la primarie ci este in capul tau al celui ce schimba pentru MAI BINE, nu?A alege acelasi primar inseamna multumire. Nu-ti explic.
    A alege in acest moment de istorie, a-ti exprima calitatea de alegator – data tie nu de Biserica lui Hristos ci de statul secular – inseamna sa recunosti mecanismul economico-politc ca pe o solutie. Cum entropia scade ce pot sa-ti spun!? Fa ceva cu viata ta. Nu vota. Reneaga mecanismul statal si nu-i fa pe plac. Nu le justifica miile de miliarde cheltuite pentru a te convinge ca o s-o duci MAI BINE! Doar daca crezi ca ai ceva de castigat de la primar ii dai votul, nu? Si ce poate sa-ti dea primarul pentru a te ajuta sa te mantuiesti? Poate…
    Da, trebuie sa fii sfintit de Duhul pentru a avea discernamant si a actiona fara frica ca gestul tau va avea urmari rele, acum si in viitor. Imi poate garanta cineva ca actiunea lui politica, teologico-politica, nu va face sa moara un copil undeva, sau un om candva?! Cand o sa fie cineva in stare sa-mi spuna in fata asta, ca ceea ce face el acum nu va rani pe nimeni niciodata pana la sfarsitul lumii, o sa-l votez.
    Stiu ca scrierile Sfantului Ioan Gura de Aur nu ucid, ca duhul Sfantului Siluan ajuta sufletele pana la sfarsitul lumii.
    Asta e „politica” mea. Sau ma stradui sa fie.
    Succes…

  10. am inteles, Heraasku, lumea asta e pacatoasa rau si nu vreti sa va amestecati cu ea nici macar ca sa incercati sa-i faceti bine. Nu putem alege un primar, ca daca omoara pe cineva, undeva, candva. da vazui pe site-ul dumneavoastra ca sustineti artisti care au lucrat la amenajari de cluburi, pentru Coca Cola, Philip Morris etc. Ca doar Coca-Cola n-o fi vreo manastire? Sau corporatiile nu ucid oameni. Nu putem schimba sistemul, nu-i asa, ca suntem rai si pacatosi. Dar putem lucra pentru el si castiga bani de pe urma lui, nu-i asa?

  11. Cu tot respectul.
    M-ai prins:)
    Lucrezi cat lucrezi si pe urma te trezesti, nu? Ca doar nu face sa-ti renegi trecutul. Ai fi ipocrit. Vreau sa se stie UNDE am lucrat si cu CINE am lucrat – de asta am scris acolo. Pentru ca eu nu vorbesc prostii, din aceste puncte de vedere. Eu nu citesc din carti. Eu am vazut „laboratoare” unde se pregateste imaginea/ icoana moderna/ publicitara axata pe teologia sociologica a formarii „omului nou”. Am vazut dispretul cu care este tratat omul/cumparatorul, si l-am inteles. Am lucrat ce cei ce au drept scop nu banul ci totala aservire a imaginarului persoanei. Eu ma bucur ca ai citit atent pe acolo. Putini citesc. Ei cred ca totul e un revelion continuu.
    Lumea este pacatoasa dar este si sfanta. Si sunt multi sfinti printre noi. Asta sa o crezi. Nu simti ca tot ce se misca in jurul tau, ce e vizibil, ce se zvarcoleste e doar o particica?! Ai exemplu, vulgar dar de luat in seama, doar procentul de participare la vot. Pai daca doar 40% – in medie si majoritatea sunt membrii de partid – participa si actioneaza in acest mecanism haotic, ce zici de celilalti 60% ?! Nu or fi toti duhovnicesti dar eu cred ca 1/3 din 60% sunt pe cale. Si sunt multi. Inca. Scade numarul si scade si puterea lor de convingere. Caci se inmultesc testele luminate care ofera alternative teologico-politice( nu vreau sa ofensez pe nimeni).
    Stiti de ce comentez pe bloguri?! Pentru tinerii care intra si sunt loviti din toate partile de diferite conceptii care mai de care BUNE. Eu intru in polemica doar cu cei ce vor sa foloseasca Biserica ca pe o arma impotriva altora. Cei ce vor sa abureasca pe cei tineri ca se poate si altfel decat a spus Domnul. Demontez fiecare argument care este spus pentru a justifica revolutia de masa. Nu stiu daca reusesc dar macar nu se aude doar o singura fasaiala. Se aude si altceva.

  12. Si inca ceva. A face bine lumii din jurul tau inseamna sa fi tu sfintit de Duhul. Daca tu esti bun ai FACUT TOT BINELE CE-L PUTEAI FACE LUMII DIN JURUL TAU. Fragmentul din lume care esti TU trebuie sa fie tinta ta. Tu trebuie sa fi sfant. Caci daca vrei sa faci bine celorlalti fara sa fi sfant cazi in mandria ca sti cum sta si ce-i trebuie celuilalt Tu crezi ca oamenii au nevoie de aceleasi lucruri la care te gandesti tu ca ar avea nevoie!? Fi tu al Domnului si cei din jurul tau, familia, prietenii vor fi in cercul de influenta al sfintirii tale. Rugaciunile tale vor fi ascultate si cu cat vei fii mai sfintit si plin de Duhul vei largi acest cerc si Domnul iti va asculta rugaciunile pentru ceilalti.

  13. Hai sa va spun o chestie. Eu nu stiu ce tineri convingeti dvs. Ceea ce vad eu sunt o gramada de tineri, printre care ma numar si eu, pentru care Mircea Platon si Ovidiu Hurduzeu sunt extraodinari. Cum spunea un alt tanar pe alt blog, dumnealor ii fac pe tineri sa prinda aripi, sa spere ca si ei mai pot inca sa schimbe macar in particica lor, lumea in bine. Si mai mult decat atat, in cazul meu, dumnealor mi-au limpezit cateva idei deosebit de importante. Dumnezeu sa le ajute in continuare.

  14. Stiti ce spune un sfant din Pateric? Cand vedeti un tanar ca se ridica spre cer ( cam chestia cu aripile dumneavoastra) trageti-l de picioare inapoi. Stti de ce? Pentru ca un tanar este extraordinar de insetat dupa intelepciune. Si un „matur” il vrajeste usor. Va recomand cartea Parintelui Cleopa „Despre vise si vedenii”. Asta pentru a nu va trimite la Sfantul Maxim si la Isaac Sirul, inca. Oricum ma bucura faptul ca doriti aripi. Vedeti de unde le luati! Ca si Icar avea aripi, nu? Si zbura.
    Mircea Platon si Ovidiu Hurduzeu sunt intr-adevar extraordinari. Prea extraordinari:)

  15. si tu esti mancat de invidie si lupti „din interior”, facand campanii publicitare pentru Coca Cola si predicand „ortodoxia” castrata, care nu supara pe nimeni. ziceai de Sf. Ioan Gura de Aur, ca invatatura lui nu ucide pe nimeni. Nu, dar nici nu interzice „politica”.

  16. Acest stimabil hera-asku e realmente subtil dar din pacate incomplet sau incorect inteles. Ce nu pare a pricepe el el, sau intelege cu intristare, este ca mai ales oamenii care nu au lucrat si nu pot lucra asupra lor, vor si pot sa lucreze asupra semenilor si sa ii faca ca ei, sau ascultatori si admiratori ai vorbelor lor.
    Evident omul trebuie sa ia pozitie ofensiva in cetate impotriva variantelor raului, cate poate el identifica.
    Chiar daca revoltatul politic este un sperjur, hot sau ipocrit, daca revolta lui pretinde o schimbare, dar nu a unui ticalos cu altul, atunci el este de partea ‘adevarului’ el a lucrat putin si asupra sa, lucrand asupra altora.
    Nu este un paradox ca te poti schimba, reusind sa ii schimbi pe altii, dar calitatea schimbarii tale depinde de a schimbarii prin tine a celorlalti
    Sa spun sincer ma intereseaza oameni ca heraasku, pentru ca daca el este chiar un lucrator asupra sa, este o raritate care merita cultivata.
    ..

  17. De obicei nu vorbesc cu ursii dar hai sa-i spun ceva.
    Ai dreptate, sunt invidios de felul meu, incerc sa ma tratez de boala asta. Dar aici nu e invidie. Nu sunt invidios decat pe ceva valoros. Sunt doar intrigat. Citeste tot ce am scris…
    Nu lupt din „interior: ci pe cat pot eu la fata. Eu am lucrat pentru Coca-Cola pentru ca pot sa lucrez pentru oricine, chestie de talent. Acum nu mai lucrez… de 3 ani.
    Ortodoxia nu trebuie sa supere pe nimeni, fratele meu. Doar pe tine insuti.
    Ce nu e explicit afirmat sau infirmat este implicit de negat si de afirmat… Nu? Cum iesi din asta? Nu trebuie sa-mi raspunzi acum.
    Eu nu mai intervin. Caci vad ca fara jigniri nu se poate comunica. Si nu doresc sa va mai dau sansa sa injurati sau sa „golaniti”
    Hristos a inviat!

  18. Sa ma iertati ca nu ma tin de cuvant si intervin.
    Nu este vorba de mine in acest post; pacat ca se ajunge atat de usor la catalogarea, in rau si in bine, a unei persoane ce are discurs. Important este DESPRE ce am vorbit, despre revolutie, politica, mai bine, mase, grija de celalalt…
    „Evident omul trebuie sa ia pozitie ofensiva in cetate impotriva variantelor raului, cate poate el identifica.” Biserica, si eu cred serios ceea ce spune, spune ca variantele raului nu sunt variante ale creativitatii celuirau. Raul porneste dintr-un singur punct, in om si de la el in creatie, porneste de la neintelegerea voii Domnului care se traduce prin antihrism care este, dipa mine, duhul imposturii, al alternativei. Cum raul porneste din aceasta origine este acelasi ca esenta dar ipostaziat dupa infinita valoare pe care Domnul a dat-o omului( de asta pare atat de diferita dar in fond este simpla). Deci daca eu vreau sa spulber raul din exteriorul meu, in primul si ultimul rand, trebuie sa lucrez asupra mea. Cat despre lucrul asupra celuilalt, nu noi lucram asupra fratelui ci Domnul lucreaza asupra celuilalt. Trebuie sa se inteleaga odata ca noi nu avem putere asupra fratelui nici in bine nici in rau. Raul este, iar binele asupra lui il face Domnul ce alunga demonii dupa rugaciunea noastra din dragoste fata de fratele. Dupa masura asemanarii noastre rugaciunea este mai puternica sau mai slaba si la fel este si actiunea Duhului, dupa masura sfintirii noastre. In Daniel se vorbeste de „puterea sfintilor”. Ce este aceasta putere? Eu cred ca este masura sfintirii omului. La sfarsitul vremurilor se spune ca aceasta putere a sfintilor va disparea. Adica aceasta putere dispare DAR creste credinta ca EU il pot schimba pe celalalt. Asta e politica. Credinta ca EU il pot schimba pe celalalt, ca Eu il pot scoate din pacat si nestiinta fara sa ma mai intereseze lucrarea ascetica asupra mea.
    Nu lucrand asupra altora lucrezi asupra ta ci lucrand asupra ta lucrezi asupra celorlalti. Poti crede ca ai lucrat asupra celuilalt si vazand ceva te poti schimba. Dar nu tu l-ai schimbat ci Domnul l-a schimbat. Caci poti lucra asupra celulalt fara sa ai dragoste de el. Si, sa fim lucizi, cum poti avea dragoste de cineva pe care nu-l cunosti, de mase informe, de societati si fragmentarii sociale. Este limpede ca politica este un ce al omului mandru. Am spus-o mai sus. In politica nu poate exista smerenie, nu poate exista kenoza caci, nu-i asa, scopul unei miscari politice este sa ajunga la putere si in varf ajungi invingand, lasand in urma.
    Trebuie sa fim atenti cu politica asta. Iar cu teologia-politica sa fim necrutatori.
    Doar,
    Hristos a inviat!

  19. Domnu’ Heraasku, cand iti arde casa chemi pompierii, si te si rogi. Noua ne arde Romania, deci trebuie sa ne RUGAM FACAND! Trebuie sa-i hranesti pe cei flamanzi si sa-i imbraci pe cei goi si in trup si in duh, frate. Sigur ca Dumnezeu tine lumea, dar nu doar el face: impreuna-lucrarea. A lucra. Lucrezi, frate drag, nu ajunge sa te rogi doar sa creasca graul pentru paine, trebuie sa mai si lucrezi fizic ogorul, si apoi sa seceri, sa mergi la moara, sa framanti, sa coci, si iaca asa faci painea care apoi devine trupul Domnului la Sf. Liturghie. Si asa e si cu oamenii. Trebui sa ne framantam unii pe altii, sa ne lucram, sa ne ajutam, in toate felurile in care putem. Asta e „politica”. Dumneata ai o definitie leninista a politicii. De aceea si ajungi la o ortodoxie cumva ceausista, izolata, stramta, distilata din real. Apa distilata: sterila, fara gust. Dumnezeu sa ne ajute sa-L intelegem, ca vad ca am ajuns in vremea Turnului Babel din nou.

  20. cu respect.
    Unii oameni cred ca a lucra asupra ta inseamna a sta inchis in casa si a te ruga cam ca fachirii. Lucrarea asupra ta presupune relatii cu ceilalti presupune actiune a ta in spatiu si timp presupune metabolism si energie. Inca presupune energie cinetica si lucru mecanic. Insa noi trebuie sa avem grija de energia statica, de calitatea energiei interioare. Caci, nu-i asa, E=mc2 si deci tot ce e materie, vazut va purta calitatea energiei de baza.
    NICIODATA sa nu credem ca putem schimba pe celalalt. Asta doar Duhul Sfant o face caci el este facatorul de VIATA.
    Unoar le place sa primeasca totul fara sa gandeasca. In aceste momente cand totul si toti cer actiune in afara discursul meu este oarecum concentrat pe polul pus pentru a contracara tensiunea raspandirii in iluzii. Dreapta socoteala, deosebirea duhurilor adica Calea Imparateasca trebuie sa fie tinta. Stiti de ce pare chietism?! De ce pare inchidere nefecunda?! Pentru simplul motiv ca noi toti traim asistati financiar si ne credem nemuritori pe pamant; nu transpiram pentru o bucata de paine. Sistemul de hranire modern ne face sa nu mai adormim obositi ne face sa nu mai fim atenti la noi si la cei apropiati nou de care sa avem grija. Primind totul ni se pare ca avem totul si putem sta sa aranjam lumea. Am mai spus-o: revolutiile sunt facute de satui, de bogati si de mandri. Ei vor sa lucreze asupra celorlalti. Ni se pare ca trebuie sa ne viermuim si sa lasam dire pe trotuar caci am fost bombardati de iconografia succesului si a profitului, daca nu financiar macar cultural sau de imagine. Noi nu suntem interesati de cei din jurul nostru, cei de aproape, suntem interesati de cei de departe. Aproapele nostru este cel ce-ti cere ajutorul nu cel despre care spun ziarele si TV-ul ca are nevoie.
    Pe celalalt il ajuti DOAR daca iti cere ajutorul nu il ajuti prin proiecte politice generalizate si impersonale.
    Ceea ce se doreste si vad ca s-a reusit cumva este inlocuirea moralei Domnului prin politica.
    O VIATA MORALA IN BISERICA ESTE POLITICA CRESTINULUI , O VIATA MORALA IN BISERICA TREBUIE SA FIE TEOLOGIA SOCIALA ATAT DE CHEMATA SI STRIGATA PESTE TOT.
    Orice proiect care se bazeaza pe altceva decat pe o viata morala ortodoxa este antihristic. Stiti ce este morala?! Morala este vietuirea fireasca dupa voia Domnului, dupa poruncile si mai ales dupa confornitatea scopului creatiei care este infierea si indumnezeirea omului. Poate politica sau socialul sa-ti ofere infierea?! NU.
    O sa va dau o poezioara:

    Îi pedepsim! Nu vom avea scrupule! A venit ziua, a venit timpul!
    Nimic nu va ramâne! Furia învinge totul!
    Argintul si aurul lor… nu îi poate apara!
    O sa le luam casele! Teroarea este aici! Masacru!
    Fara mila! Masacru! Incendiere.
    Si când galagia s-a potolit…
    Printul a spus:
    Ceea ce construiesc si ceea ce vor construi,
    Ceea ce fac si vor face este doar înselaciune si minciune,
    Ceea ce gândesc si ce vor gândi este ridicol.
    Ei se gândesc pentru ca le este frica. Si cel caruia îi este frica nu stie nimic.
    El spune ca îi place când lucrurile se destrama, pentru ca în ruine este cuprinsa înnoirea…

    Cateva vorbe ale Sfantului Pavel dragi mie vi le dau acum:
    – Şi dacă Hristos n-a înviat, zadarnică este atunci propovăduirea noastră, zadarnică este şi credinţa voastră.
    – Nu ne lăudăm peste măsură cu ostenelile altora, ci avem nădejde că, tot crescând credinţa voastră, ne vom mări în voi cu prisosinţă, după măsura noastră
    – De aceea, fraţilor, ne-am simţit mângâiaţi întru voi, prin credinţa voastră, în toată nevoia şi strâmtorarea noastră
    Gata, am vorbit prea mult:)
    Hristos a inviat!

  21. Cand dialogheaza surzii, apar cele mai interesante si mai nebagate in seama replici. Credinciosul habotnic as zice ca isi ignora, uneori chiar dispretuieste si uraste creierul, unealta a diavolului, a patimii si inventivitatii rele, iar laicul incearca mereu sa inteleaga, ineori excesiv, in ce fel il mai poate folosi. As zice ca daca exista un dar al divinitatii catre om, acesta este imaginatia si ratiunea sa, iar ratiunea creativa este lucrarea de sine prin celalalt si reciproc. Devenim oameni cu ajutorul miilor de stramosi si de contemporani care au incercat si incearca sa fie si ei cumva.
    Toti suntem oameni, chai cand ne respingem aceasta calitate, toti ne oferim sau preluam din altii, iar daca reusim cateodata sa finalizam proiectul de sine ales, o facem numai imprumutand sau cedand, numai imitand si apreciind sau negand pe celalalt.
    Lucrarea numai asupra sinelui este o impresie si o vorba goala, omul socializat este deschis catre altii mai mult decat catre sine, si mai mult din sine este opera semenilor decat opera sa,. Oriece dorinta si intentie de posesie, are o adresa externa, iar cererea catre noi este doar sa reusim sa descoperim cum ne putem atinge scopu. Iar scopul este mereu extern, el nu face parte din fiinta noastra momentana ci din cea viitoare, sau nu pare a face.
    Simptomatic pentru credincios este faptul ca el vede lumea din ce in ce mai rea si perversa, cumva negand propria pretinsa relatia de incredere si iubire pentru creator. Daca admitem ca ‘El face totul’ iar restul sunt facute, devine stupida si contradictorie continua negare de catre credincios a calitatii fiintei si lumii create, negare care duce la punerea la indoiala a celui care ii este sursa.
    Ar mai fii de spus…., dar inevitabil vorbim fiecare cu noi insine, determinati sa o facem de celalalt.

    .

    . De buna seama toate le facem cu voia celul ce le ingaduie pe toate, dar in marea lui bunavointa creatorul ne da imppresia ca suntem si noi capabili de ceva, altfel ne-am simti mereu niste marionete in miinile divine, iar ipostaza umana ar fi un jug si o pedeapsa nu un dar.
    Din ce cauza sa diminuam pe creatopr punand totul in seama lui si nimic in seama noastra, odata ce el a facut in asa fel omul incat acesta sa creada in liberul arbitru, in puterea sa de a isi controla un pic viata, chiar daca supravegeat de atentia si cunoasterea perfecta. Cred ca cel mai bun fel de a iubi pe creator este curajul de a crede ca el are atata putere incat sa faca o fiinta libera, sau capabila sa se creada libera, in caz contra creatia este doar un subtil dar etern esec.

  22. ” As zice ca daca exista un dar al divinitatii catre om, acesta este imaginatia si ratiunea sa, iar ratiunea creativa este lucrarea de sine prin celalalt si reciproc”
    Exista un dar al divinitatii catre om dar acesta este „putinta asemanarii” iar nu fragmentarii de valoare – ce e imaginatia, ce e ratiunea?
    „Devenim oameni cu ajutorul miilor de stramosi si de contemporani care au incercat si incearca sa fie si ei cumva.”
    Oameni suntem nu devenim, devenim hristosi si asta prin Hristosul Tatalui.
    Lucrarea numai asupra sinelui nu exista caci omul se defineste prin relatie. Iar omul nu are calitate sociala ci euharistica de membru al Bisericii.
    „…scopul este mereu extern, el nu face parte din fiinta noastra momentana ci din cea viitoare, sau nu pare a face.”
    Eu ca ortodox nu marturisesc aceasta. Domnul spue ca „Imparatia este in inima” si eu pe El il cred.
    Lumea este buna nu este rea.
    Domnul a facut totul dar Duhul Adevarului ne va invata pe noi despre toate. Cum poti asculta Duhul, cum poti primi darul Vietii de la Facatorul de viata fara asceza proprie?!
    Omul este impreuna lucrator cu Dumnezeu DOAR in Biserica lui Hristos. Cand spune ” Eu sunt Calea, Adevarul si Viata” eu pe El incerc sa-l cred si nu pe altii ce-mi propun solutii politice.
    Ceea ce e grav nu este atat neintelegerea dintre noi ci ca noi vorbim in afara comuniunii euharistice, vorbim in afara imbratisarii fraterne. Asta este grav.
    Limbajul importa mai putin. Eu sunt de devenit nu celalalt. Daca celalalt devine proiectul MEU atunci apare CRIMA.
    Stima.

  23. m-am uitat si eu la discutia asta si mi se pare ca heraasku are un singur tel: sa faulteze. sare de la una la alta, cand vorbeste de sfintii parinti, cand uita de ei, daca ii convine. tot spune de ortodoxie dar s-ar parea ca ortodoxia lui e sui generis. Si nu ma mira din moment ce tot el a zis ca : „Iisus Hristos nu a fost ortodox. Sau a fost:). VOI stiti cel mai bine, nu?” sau ca: „Pericolul real este raul din mine, raul din celalalt este problema lui”. Pai cu ortodoxie din asta, nu-mi ramane decat sa ma intreb ce se intampla cu facultatile de teologie, daca Heraasku a studiat teologia.

  24. Interviu cu parintele Iustin Parvu, apropos de ortodoxia de debara si de mucezita deprimare care pare ca a luat locul fericitei intristari in lumea ortodoxa romaneasca de astazi:

    “- Părinte, Biserica este astăzi clătinată de multe devieri. Ce atitudine să avem faţă de ele?
    – Cei ce mărturisesc apărându-şi credinţa sunt ca nişte apologeţi ai vremurilor acestora. Este dovadă de curaj şi de sacrificiu să mărturiseşti pentru că astăzi, când adevărul este sistematic ascuns cu meşteşugire diplomatică, riscul este foarte mare: să-ţi pierzi serviciul, să ajungi pe drumuri, să intri la puşcărie, să fii caterisit…
    – Nu poate fi vorba despre un eroism exagerat?
    – Nu este un eroism deloc, ci frica de a nu-ţi vinde sufletul, este o datorie. A nu mărturisi este exagerat, a tăcea este mai grav.
    – Şi când trebuie să taci?
    – Când o fi timpul. Trebuie să ştii când să taci şi când să mărturiseşti. Dar de cele mai multe ori tăcerea este ascundere a acestor realităţi, o trădare a adevărului. Ştim că un ucenic al Sf. Paisie cel Mare, pe când trecea prin lume, a tăcut în faţa unui evreu care i-a ocărât credinţa lui cum că nu e dreaptă. Şi urmarea a fost că Sf. Paisie, când a ajuns el la mănăstire, nu l-a mai recunoscut ca ucenic, văzând că darul de la Botez s-a depărtat de la el. A fost de acord [cu evreul] şi a căzut din darul lui Dumnezeu (…).
    Nu e justificat să stai de-o parte. Aceasta se întâmplă când eşti într-o poziţie defavorizată, când nu ai pe ce să te sprijini. Dacă ai un sprijin puternic, ai mai multă îndrăzneală să mărturiseşti, te avânţi fără frică precum copilul care are lângă el pe tatăl. Păi, noi nu-l avem pe Hristos şi pe sfinţii săi şi tot adevărul la care ne-am angajat? Credinţa noastră nu-i puţin lucru, este mărturisită de sfinţii Părinţi prin viaţă, cu cuvântul şi chiar cu moartea lor. Stăm pe un reazem neclintit, pe care ceilalţi nu-l au. Biserica noastră creştină Ortodoxă nu e o scornire omenească, e din veşnicie, nu-i o instituţie pământească, e de la Dumnezeu. Trebuie să păstrăm linia Sfinţilor; ei nu treceau uşor cu vederea, povăţuiau, mustrau şi săreau când era vorba de erezie.
    – Dar aceia erau Sfinţi. Noi, păcătoşi fiind, putem mărturisi la fel ca ei?
    – Bineînţeles. Oricând o putem face. Harul lui Dumnezeu este cel care lucrează, iar harul este cel care lucrează, iar harul acelaşi este, ieri şi azi şi în veci. Noi suntem fiinţe nevrednice şi ne facem şi mai nevrednici dacă rămânem căldicei; nu suntem nici reci, nici fierbinţi.
    – Cine-i îndreptăţit să mărturisească?
    – Cine are unele convingeri şi le mărturiseşte. Oricine. Nu ne băgăm în probleme pe care nu le cunoaştem şi nu suntem în stare să le susţinem, dar de cele pe care le cunoaştem ne ţinem de ele. Iar dacă vrei să faci o apologie mai serioasă trebuie să ai o cunoştinţă duhovnicească, un har special de la Dumnezeu să faci aceasta, cum făceau Sfinţii. De nu – trebuie să ai o raţiune bogată care să sintetizeze corect ce au spus dascălii Bisericii.”

  25. Zice Heraasku: „Nu este vorba de mine in acest post; pacat ca se ajunge atat de usor la catalogarea, in rau si in bine, a unei persoane ce are discurs. Important este DESPRE ce am vorbit, despre revolutie, politica, mai bine, mase, grija de celalalt…”

    Asadar, cand vorbesc Platon si cu Hurduzeu e vorba de ei, nu de ce spun, ci de faptul ca nu sunt sfinti, ca sunt „cadavre vii”, ca nu isi vad de pacatele lor etc. Cand vorbeste Heraasku, nu e vorba de el, de cine spune, ci de ce spune. Doar discursul lui Heraasku are miraculoasa calitate de a marturisi un adevar care transcende slabiciunile lui Heraasku, purtatorul de discurs. Heraasku le face tuturor procese de intentie, ii insulta, le spune ca vor putere, ca una, ca alta, fara sa stie de fapt nimic despre oamenii de care vorbeste. El insa nu poate fi luat la bani marunti fiindca, nu stiu cum se face, ce spune el e mai important decat limitarile propriei sale persoane. Cand spune ca nu avem ce invata de la catolici si protestanti, cand spune ca Denis de Rougemont e unul din autorii lui preferati, cand vrea sfinti parinti, cand nu vrea sfinti parinti (daca nu-i sustin cauza), cand vrea morala, cand nu vrea morala (vezi disputa in jurul lui Cartarescu, cand spunea ca ne trebuie „iubire”, nu morala). Mai nou reiese ca dl Heraasku tine echilibrul lumii cu discursurile sale: cica isi adapteaza discursul, adica marturisirea adevarului de credinta ortodoxa, ca sa echilibreze prea marele activism al ortodocsilor. Mai sa fie… Pai ori marturism adevarul intreg, si lasam Dumnezeu sa lucreze in noi, ori „avem grija” de celalalt cenzurand adevarul de credinta. Dl Heraasku vrea sa ia locul lui Dumnezeu si sa ne dea doar ce crede el ca ne trebuie acum. Iata ce zice: „In aceste momente cand totul si toti cer actiune in afara discursul meu este oarecum concentrat pe polul pus pentru a contracara tensiunea raspandirii in iluzii.”

    Pai, domnu’ Heraasku, ce faci, aperi Biserica uitand ca, de fapt, o apara Duhul Sfant? Vrei sa faci tu ce face doar Dumnezeu? Hotaraste-te. Si, cand te-ai dumirit, vezi ce faci. Ca noua, astora de vrem sa lucram ortodox in noi si in lume, ne spui ca nu facem noi nimic, ca Dumnezeu le face pe toate, si ca trebuie sa ne vedem de pacatele noastre, si pe de alta parte dumneata esti marele inchizitor care pe toate le face.

  26. Onorabile heraasku, ortodoxia are doua milenii, iar oamenii au o vechime pe lumea asta de peste un milion de ani. Ma intreb cum se descurcau ei inainte de dogmele ordodoxe, la cine se raportau pentru a isi defini, ameliora, valoriza si mantui persoana, daca le lipsea standardul moral si criteriile sfinteniei aduse de crestinism?
    In milionul de ani oamenii au descoperit limbajul ratiunea limbajele, creativitatea gestuala si conceptuala, au descoperit sentimentele si felul in care sa se foloseasca de toate pentru a se modifica permanent.
    Marele savant Newton spunea ca el a putut vedea mai departe, adica cunaste ceva in plus, fiind ridicat pe umeri de giganti, adica sprijinit pe cunoasterea inaintasilor.
    numasi mostenind cunoasterea si valorile celor care au fost mergem mai departe aducand ceva nou in campul creatiei, pentru ca cine ar putea de unul singur, si fara gratia divina, sa reia firul uriasei serii de actiuni si rezultate, care marcheaza firul istoriei cunoasterii, acumulate in milenii.
    Se afirma in incheiere ca ‘e crima’ cand altul devne proiectul tau. Pai intr-o scoala sau facultate, chiar si de teologie, toti elevii sunt proiecte pentru dascali, iar pentru un antrenor, sportivii antrenati sunt proiecte. O fi o crima sa inveti pe cineva sa isi insuseasca niste standarde de comportament sau de competitie?
    Discutia incepe sa devina hazlie.

  27. Cu tot respectul cuvenit.
    Voi stiti ce e mai bine pentru voi. Stati calmi ca nu va alearga nimeni. Si sa ma iertati ca am desteptat cuiburile de viespi. Cand nu intelegi ce spune un om sari pe el si-l mananci – chestie de inteligenta. Discursurile mele sunt intotdeauna – am mai spus – calibrate pe un anumit tip de inteligenta. In general cei ce inteleg cam tac si se gandesc. Cei ce nu pricep… Cred ca habar nu mai aveti despre ce e vorba in postare, nu? Eu vorbeam de altceva. Am incercat si eu ceva. Sa spun ceva despre ceva. Discursul paradoxal si i-rational este discursul cerut acum, nu cel de adeziune. Dar se vede ca le stiti bine pe toate si asta e masura batranilor nu a tinerilor.
    Ce bine se simt oamenii cand au pe cine canta. Chiar daca acel cineva nu i-a rugat. Eu nu sunt important sa se discute despre mine.
    In mare eu am definit pe toti cei ce vor sa faca BINE drept marxisti. Si am dreptate.
    Inca odata, stati calm si faceti cum stiti voi ca e mai bine. Voi stiti cum e bine pentru voi. Suntem in alte barci, din pacate. Eu tac acum. Iertati-ma ca v-am infierbantat, personal.
    Hristos a inviat!

  28. De la Heraasku citire:
    „Pe celalalt il ajuti DOAR daca iti cere ajutorul nu il ajuti prin proiecte politice generalizate si impersonale.”

    Exemplu concret: invatamantul romanesc. Cine sa vina sa-ti ceara ajutorul? Elevii spalati pe creier de UE si de autoritatile romane? Vin parintii si-ti cer ajutorul. Si a incerca sa vezi ce se poate face pentru invatamant, de exemplu, fie prin restaurarea sistemului de stat, fie prin infiintarea unui sistem paralel particular si crestin, nu e o actiune care trebuie facuta si in concret si „generalizat”? Stiu ca pentru tine scoala nu conteaza. Ai spus-o cand cu Cartarescu. Desi, pe de alta parte, te lauzi ca ai facut mai multa scoala decat au avut altii vacanta. In afara de aroganta si de incoerenta, nu vad nimic altceva in discursul tau. Care exact asta e: o vorbarie care nu te implica cu nimic. Sporesti confuzia, paralizezi spiritul critic, si tragi in toti cei care incearca sa faca ceva.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s