Un articol-bomba de Mircea Platon

Cred ca e cel mai tare articol scris in ultimii 20 de ani. Bun de savurat si de observat „onoarea” lui Patapievici. Un fragment:

Am crezut, multa vreme, ca „elita” noastra intelectuala e alcatuita din astfel de oameni. In 1990 terminam clasa a zecea si imi parea rau ca nu pot vota. Dar am semnat pentru punctul 8 al Proclamatiei de la Timisoara si am petrecut multe zile si nopti in fata Universitatii iesene. Imi era necaz ca nu pot merge la Bucuresti, pe 20 mai, sa votez cu „intelectualii” neointerbelici, cu lista GDS: cu Stefan Augustin Doinas, cu Mihai Sora, cu Alexandru Paleologu. Gabriel Liiceanu mi se parea formidabil. Andrei Plesu, mai putin. Era, in opinia de atunci a prietenilor sai si a presei „de opozitie”, prea duplicitar. In iunie a venit mineriada. Apoi „opozitia” a devenit tot mai „liberala”, s-a mutat inspre un soi de stingism civic, cu atacuri la Ortodoxie, la „miturile” istoriei nationale, la tot ceea ce parea a tine de „vulgata bunului roman”. Prin 1998, editorul paginii de opinii a unui ziar la care colaboram mi-a cerut sa nu mai vada cuvintele „natiune” si „nationalism” in articolele mele. Toti vorbeau de „societatea deschisa”, de „pericolul legionar”, de cit rau au facut „fascistii” Eliade, Cioran si Noica. Dupa 45 de ani de comunism, Romania a trecut printr-un deceniu de denazificare.

6 responses to “Un articol-bomba de Mircea Platon

  1. Am simtit in articolul lui Platon o unda de deceptie. Felul in care spune ca nu mai vrea sa critice politic pentru a nu parea a fi „de o parte” trimite un impuls-deceptie. Este adevarat ca puterea LOR este de nesuportat si chiar te poate impinge in periferie. In fond un sistem puternic nu te baga in seama caci se crede suficient de stabil pentru a te tolera. Expresia ” cainii latra caravana trece” devine din ce in ce o masura a realitatii politice actuale.
    Cum te poti opune? Spune Ilie ca prin organizare. Asa sa fie? Intreb si eu. Pe cine sa organizezi? O mana de oameni? David cand s-a dus impotriva lui Goliath nu s-a organizat ci a pus mana pe prastie. Organizarea, cred eu, este o capcana utilitara. Sa ne intoarcem in trecut si sa vedem care organizatie a reusit sa treaca testul solidaritatii si al timpului.
    Spune Scriptura:
    „A zis Saul către David: „Tu nu vei putea să mergi împotriva acestui filistean, ca să te baţi cu el, căci eşti încă un copilandru, iar acesta este ostaş din tinereţile lui”.
    David însă a zis către Saul: „Robul tău a păscut oile tatălui său şi când se întâmpla să vină leul sau ursul să ia vreo oaie din turmă,
    Atunci eu alergam după el şi i-o luam din gura lui; iar dacă el se arunca asupra mea, eu îl apucam de coamă şi-l loveam până-l ucideam.
    Şi urşi şi lei a ucis robul tău; şi cu acest filistean netăiat împrejur se va întâmpla acelaşi lucru ca şi cu aceia, pentru că huleşte aşa oştirea Dumnezeului celui viu. Să mă duc dar şi să-l lovesc, ca să spăl ruşinea lui Israel? Căci cine e oare acest filistean?”
    Apoi a mai zis David: „Domnul, Cel ce m-a scăpat de la lei şi urşi, mă va scăpa şi din mina acestui filistean!” Atunci Saul a zis lui David: „Du-te şi Domnul să fie cu tine”.
    Şi a îmbrăcat Saul pe David cu hainele sale, a pus pe capul lui coif de aramă şi l-a îmbrăcat cu zale.
    Şi s-a încins David cu sabia lui peste haine şi a început să umble, căci nu era deprins cu astfel de armură; apoi a zis David către Saul: „Nu pot să umblu cu acestea, că nu sunt deprins”. Şi ” s-a dezbrăcat David de toate acestea,
    Şi şi-a luat toiagul în mână, a ales cinci pietricele lucii din pârâu şi le-a pus în traista sa de păstor; şi cu traista şi cu praştia în mână a ieşit înaintea filisteanului. ”

    Cine e oare acest filistean? Cine e Goliath? Suntem deprinsi cu armele cu care lupta ei? Intrebari de lupta.
    S-a dezbrăcat David de toate acestea, Caci luptand cu armele monstrului te transformi in monstru. Asta e legea firii.
    Se vorbeste prea mult de EI, incepem sa le recunoastem PUTEREA si devin pe zi ce trece puternici in inima noastra. Poate ar fi timpul sa ne recunoastem pozitia reala in creatie. Si sa actionam ca atare. Cum?

  2. Pingback: Razboi întru Cuvânt » Revolutie la Chisinau - violente si blocare totala a comunicatiilor (Noutati 7 aprilie 2009)·

  3. Şi eu am fost dezamăgit de „neointerbelici”, dar nu în sensul … „platonic” ! Adică distanţarea lor de naţionalism şi de ortodoxism mi s-a părut cât se poate de normală şi de sănătoasă, pentru că se ştia că acestea sunt manipulate de ex-Secu.

    E foarte probabil ca Strâmbă-Lemnii de şcoală nouă care se joacă de-a religia şi poporul, cu Platon în frunte, să fie vlăstare ale aceleiaşi mentalităţi securiste…

  4. Pingback: Un articol-bomba de Mircea Platon | Secolul 21 ~ 21st Century·

Lasă un răspuns

