Distributismul ne scoate din criza

Stiati ca…

Associated Press este o cooperativa?

Presedintele Traian Basescu a explicat, dupa intalnirea cu reprezentantii a cinci confederatii sindicale, ca masurile dure pe care le-a propus dupa negocierile cu FMI sunt necesare pentru a preveni o eventuala „grecizare” a Romaniei. Si cere sase luni de pace sociala pentru ca apoi Romania sa treaca pe crestere economica. Gruparea A Treia Forta, prin conferintele pe care Ovidiu Hurduzeu le sustine in orasele din tara, propune o alternativa la „solutiile” actualului Guvern. Un sistem cooperatist modern, dar care-si trage seva din cel care a functionat in Romania interbelica. Si care este viabil pentru orice domeniu.

Un exemplu de peste Ocean este cooperativa Associated Press. Care nu este nici privata, nici de stat. AP este o cooperativa de stiri, detinuta de ziarele americane si de membrii de difuzare. Ei alegconsiliul de administratie care conduce cooperativa.

Nu pot decat sa dau un copy paste:

O sansa pentru Romania, de Mircea Platon.

Falimentul economic al Romaniei e, in primul rand, un faliment constitutional, adica un semn al falsitatii si nocivitatii valorilor, discursurilor, politicilor, institutiilor, si elitelor care au prezidat la conducerea vietii romanilor in ultimele decenii.

Prabusirea economica e semnul anemiei constitutionale, psiho-somatice, de identitate a Romaniei. De aceea, discutiile despre criza economica nu trebuie sa eclipseze, ci sa aduca in prim plan dezbaterea referitoare la reforma constitutionala a Romaniei. In fapt, criza economica ofera romanilor sansa de a cere o adevarata reforma constitutionala, adica o definire clara a valorilor si a institutiilor care pot sluji bunei ordini a statului roman.

Dupa 1989, in prelungirea deceniilor comuniste, Romania s-a aflat, din punct de vedere economic si constitutional, sub semnul lui „merge si asa”, sub semnul adaptabilitatii si flexibilitatii infinite. Dar perpetuarea unei Romanii a tuturor posibilitatilor s-a facut cu pretul crearii unei Romanii imposibile. Asa cum inflatia monetara duce la disparitia valorii pentru ca banii „prosti” alunga de pe piata banii „buni”, Romania invartelii si-a sapat singura groapa. Romania celor pentru care totul are un pret a distrus Romania celor pentru care anumite lucruri au valoare si deci nu se negociaza. Oportunismul, adica cinismul mercenar al celor care politizeaza adevarul si care instrumentalizeaza minciuna dupa cum o cer interesele partidului, a ucis orice principiu. Supravietuirea a distrus viata. „Moderatia” a ucis criteriile si caracterele care fac posibil discernamantul si normalitatea. Am trecut cu vederea faptul ca „flexibilitatea” nu inseamna schimbare, ci capacitatea de a reveni la forma initiala dupa ce ai fost indoit. Flexibilitatea Romaniei tine deci nu de capacitatea ei de a fi in perpetua, oportunista schimbare, ci de capacitatea ei de a reveni la forma normala.

De aceea, nici reforma economica si nici reforma constitutionala nu se pot face tot in numele unei „adaptari” la cerinte si canoane straine Romaniei, la o „normalitate” definita ca medie a unor anormalitati. Cand Arnold Toynbee a folosit, in A Study of History, termenul „fosila” pentru a descrie comunitatea evreiasca, rabinul Jacob Agus i-a reamintit istoricului britanic ca societatile pot fi definite in doua feluri: „In lumea ideilor si a valorilor culturale ‘testul timpului’ e o masura a validitatii si valorii; in lumea speciilor in continua evolutie, rezistenta la schimbare e cel mai mare pacat, ducand la fosilizare si in cele din urma la extinctie. Dar comunitatile religioase si nationale sunt axate si pe valori si pe supravietuire. Filosoful istoriei e indreptatit sa aplice criterii biologice societatilor doar in masura in care acestea sunt axate doar pe supravietuire. Dar valorile universale, reflectand fatete ale adevarului, frumusetii, bunatatii sau sfinteniei sunt in esenta nepieritoare”.

Asadar, concentrandu-se doar pe „supravietuire” si pe „merge si asa”, Romania se misca in zonele darwinismului social si ale supravietuirii „cu orice pret” care ne-au adus in actuala fundatura. Daca insa suntem dispusi sa acceptam ca viata Romaniei depinde nu de adaptarea la mediu, oricat de ticalos are fi el, ci de afirmarea unor valori, atunci s-ar putea sa avem o sansa. Romania trebuie sa devina o prezenta, o afirmatie, nu o simpla disponibilitate de a negocia. si nu putem afirma decat propriile noastre valori, propriul nostru adevar, oricat de umil ar fi el. „Doi si cu doi fac patru” (din 1984 al lui Orwell) sau „imparatul e gol” (Andersen) sunt adevaruri umile, dar care pot sluji de paradigma pentru a construi pe ele si pentru a ne antrena puterea de a judeca si curajul de a afirma de ce am ajuns in aceasta situatie. si nu putem iesi din aceasta situatie pana nu am stabilit cine e responsabil pentru ea, astfel incat sa nu ne dam si a doua oara pe mana acelorasi ageamii sau experti delapidatori.

Dupa 1989, misiunea romanilor era aceea de a construi un stat reprezentativ, o economie viabila si o societate normala. Si ne-am trezit cu un stat mafiot, cu o economie coloniala si cu o societate in care normalitatea e inteleasa ca adaptare la mediul ticalosit. De ce am ajuns aici? Voi da un exemplu. Presedintele Traian Basescu ii trimite acum pe bugetari sa isi caute loc de munca in IMM-uri. Dar cum sa avem IMM-uri daca presedintele Basescu a rasplatit cu posturi bine platite de la buget o intreaga retea de sustinatori ai domniei-sale care sunt si ideologi – libertarieni, neoliberali – ai marilor corporatii si ai capitalismului financiar global responsabile tocmai cu distrugerea IMM-urilor si a capitalismului popular (cum il numea Reagan) in intreaga lume?

Cum sa avem o economie sanatoasa fara sa avem o piata cultural-politica sanatoasa, in care parametrii vietii nationale sa poata fi dezbatuti fara grija masluitorilor de idei si a delapidatorilor de criterii? De unde sa avem IMM-uri daca termenii dezbaterii cultural-politice sunt scrisi de adversari ai caracterului care sta la baza infloririi unei economii bazate pe micul si mediul intreprinzator? E o alchimie care transforma fara gres aurul in plumb fara a putea vreodata sa transforme plumbul in aur. O alchimie a destramarii morale si sociale.

2 responses to “Distributismul ne scoate din criza

  1. Potrivit lui C. D. Zeletin, lumea românească se împarte într-o „lume care, perfect conştientă de racilele ei, hamletizează imoral şi cu neruşinare. Nu este iresponsabilă în sens morbid, căci are conştiinţa reperelor morale şi justiţiare, numai că le nesocoteşte cu cinism şi obrăznicie” şi

    „de partea cealaltă, lumea, marea lume, nici ea nu-i bolnavă, ci numai descurajată, năclăită în stagnarea sufletească şi, în bună măsură, dezorientată, lipsită de cultură morală şi de exerciţiul sentimentelor nobile.”

    Recomandarea … „O poate face orice om de bun simţ: revenirea la valorile morale, la cinste, la dragostea de patrie, la simţul onoarei şi al mândriei. Şi la străvechea noastră cuviinţă.” (http://www.revistaluceafarul.ro/index.html?id=2159&editie=96)

    Adică antidotul constă tocmai în ceea ce elita ne spune că, de fapt, ne-ar otrăvi.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s