Conferintele sustinute in tabara de la Rasinari (25 – 28 iunie 2012), organizata de Liga Distributista Romana „Ion Mihalache”

1. Distributism, ortodoxie şi „modelul bizantin“ 

de Ovidiu Hurduzeu, (Ph.D. in Humanities la Stanford University)

Prima întâlnire organizată de Liga distributistă română are loc în contextul celei mai grave crize economice şi sociale pe care a cunoscut-o omenirea în ultima sută de ani. O criză de sistem, cu implicaţii mult mai profunde decât cea din anii treizeci.  Întâlnirea noastră nu şi-ar avea rostul dacă nu şi-ar propune să dea răspunsuri, chiar şi modeste, gravelor întrebări pe care ni le punem cu toţii în faţa tragediilor de tot felul ale lumii contemporane. Oamenilor de astăzi le este foarte greu să ofere răspunsuri clare întrucât nu mai stăpânesc limbajul care ar permite analiza problemelor societăţii în alţi termeni decât cei ai „eficienţei“ industriale şi ai „austerităţii“ financiare. Iată de ce, în cadrul acestei întâlniri, vom încerca să regândim situaţia noastră actuală dintr-un unghi de vedere diferit: ne vom raporta la realităţi ultime, mărturisind în Duhul Adevărului cealaltă dimensiune a omului. Numai în felul acesta vom putea să depăşim cadrul strâmt al economismului, vom reuşi să privim dincolo de măşti. Nu este un secret pentru nimeni ca în România, mass media, instituţiile statului, majoritatea experţilor şi „figurilor publice“ ascund situaţia reală prezentând-o în mod dezlânat, trunchiat, ambivalent sau de-a dreptul mincinos, aşa încât oamenii să nu priceapă decât ceea ce convine sistemului la putere. [… citeste restul conferintei pe http://dl.dropbox.com/u/88758504/Distributism%2C%20ortodoxie%20si%20modelul%20bizantin.pdf ]

2. Bartolomeu Stănescu, episcopul ortodox al timpului său

de Alexandru Ciolan, (lingvist, traducator, director al editurii Logos)

Cel ce avea să fie episcopul Bartolomeu (Vartolomei) Stănescu s-a născut în august 1875, într-un bordei de pe malul Dunării, în Teleorman. Era primul copil şi singurul băiat al părinţilor săi, care au mai avut trei fete. La vârsta de 5 ani a rămas orfan de tată. Serios şi muncitor, şi-a croit drum în viaţă numai prin efort susţinut şi prin puterea minţii. În 1888 intra cu cea mai mare medie la Seminarul Central din Bucureşti, iar zece ani mai târziu repeta isprava la Facultatea de Teologie, construindu-şi rapid renumele de student de excepţie. Cunoştinţele temeinice, uşurinţa şi eleganţa cu care vorbea şi, deopotrivă şi nu în ultimul rând naţionalismul curat îi impresionează atât de puternic pe profesorii săi încât în noiembrie 1899, pe când nu era decât în anul al doilea de studenţie, este invitat de Grigore Tocilescu să ţină o conferinţă la Ateneu, cu prilejul comemorării lui Mihai Viteazu.  Cu o putere de efort ieşită din comun, tânărul nu se limitează doar la studiu, îmbinându-l cu acţiunea obştească – este membru al comitetului (naţional) de conducere studenţesc şi preşedinte al Societăţii studenţilor teologi. Îşi ia licenţa în 1905, cu lucrarea Autenticitatea Cărţilor Sfinte ale Noului Testament(publicată în acelaşi an), stârnind regretul comisiei de examen că Facultatea nu putea acorda titlul de doctor în teologie, pe care absolventul l-ar fi meritat cu prisosinţă. [… citeste restul conferintei pe http://dl.dropbox.com/u/88758504/Bartolomeu%20Stanescu.pdf ]

3. File din istoria cenzurată a distributismului românesc 

de Ilie Catrinoiu, (master in Teologie)

Este greu să scrii sau să conferenţiezi despre distributism în România de azi pentru că este greu ca o populaţie să se transforme în popor; este greu că să reînvii din propria cenuşă, deşi aceasta este, după cum se ştie, vocaţia noastră istorică, întruchipată în zicala că Românul are şapte suflete.  Noi, Românii, nu mai suntem un popor şi cu atât mai puţin o naţiune; astăzi suntem o populaţie, o masă, adică o sumă de indivizi supuşi, docili, izolaţi  şi dezarmaţi în faţa celor mai abjecte idei despre propria noastră istorie şi cultura, precum şi în faţa puterii politice neocoloniale şi neoprotecţioniste. Diferenţa dintre populaţie şi popor constă în faptul că poporul nu deznădăjduit în privinţa destinului său istoric. Să facem un test: câţi români, oameni obişnuiţi, de pe stradă, tineri absolvenţi, politicieni şi intelectuali mai cred astăzi în vocaţia istorică a naţiunii Române, în geniul creator al poporului român? Câţi dintre români ştiu astăzi că în trecutul nostru mai îndepărtat sau mai apropiat am fost o forţă economică, socială şi culturală şi că nu am fost dintotdeauna aşa cum suntem astăzi, în stadiul actual de degradare? Că să ieşim din starea jalnică în care ne aflăm e necesar să operăm adânc în conştiinţă prin două metode: 1) schimbarea prejudecăţii care spune că modernitatea e sinonimă cu prosperitatea şi traiul bun şi 2) apelul la istorie, la adevărul istoric. Fără cunoaşterea istoriei noastre nu vom şti niciodată cine am fost, cine suntem şi cine putem să fim în concertul european al popoarelor.  [… citeste restul conferintei pe http://dl.dropbox.com/u/88758504/File%20cenzurate%20din%20istoria%20distributismului%20romanesc.pdf

4. Distributism şi Ortodoxie din punctul de vedere al Teologiei Sociale

de Pr. dr. Mihai Valică, (Ph.D. in Teologie la „Albert Ludwig” din Freiburg)

1. Lucrarea economică sau negoţul cu bună măsură Economia este o ştiinţă a cărei esenţă o reprezintă activitatea economică. Aceasta este fără îndoială o latură importantă a acţiunii sociale. Activitatea economică a existat din cele mai vechi timpuri; chiar dacă unii specialişti consideră că ştiinţa economică a precedat toate celelalte ştiinţe sociale şi ale naturii, cu excepţia fizicii2, omul în Rai, neavând grija zilei de mâine, nu făcea activităţi economice, în schimb exista credinţa în Dumnezeu. Ulterior, din pricina căderii în păcat şi alungării din Rai, omul a început să aibă grija zilei de mâine. Tot acum au apărut nevoile, care, în funcţie de cele trei dimensiuni ale fiinţei umane (biologică, socială şi raţională), se grupează în nevoi fiziologice (necesare pentru a trăi), nevoi de grup, nevoi spiritual-psihologice. Aici se pune problema nevoilor, trebuinţelor, din punct de vedere biblic3.  De-a lungul secolelor, una dintre cele mai importante activităţi economice era comerţul, de aceea în Sf. Scriptură există multe trimiteri la această activitate. Comercianţii în spirit creştin sunt definiţi ca negustorii cu bună măsură4. Esenţa activităţii economice o reprezintă profitul sau, mai bine spus, conform principiului hedonist, maximizarea profitului în raport cu efortul depus, sau minimizarea efortului, a resurselor intrate în raport cu efectul scontat aşteptat.  [… citeste restul pe http://dl.dropbox.com/u/88758504/Distributism%20si%20Ortodoxie.pdf ]

5. Let’s Abolish Religion 

By John Médaille, (predă un curs de justiţie socială, în cadrul programului de Business Leaderhip, Dallas University)

The situation here is somewhat like a sporting event. The star player, the one all the fans came to see, is injured just before the big game, and the coach must send in some second stringer, some unknown reserve player. When the change is announced, a sigh of disappointment goes up from the crowd. Nevertheless, the game must go on. Our star player is Fr. Valica, but he has been called on, as star players frequently are, to perform a difficult and dangerous mission in a war-torn land, and perform it on behalf of an endangered Christian community. So, the organizers have no choice but to send in their reserve player, which is me. And just like at sporting events, they do not give refunds, so there is no point in asking. Fr. Valica was to speak to you about Orthodoxy and distributism.  Not being Orthodox, I cannot do this. So instead, I am going to address the relationship between religion and distributism in a somewhat different way. In fact, I will deliver a rather unorthodox message, namely, let’s abolish religion.  [… citeste restul pe http://dl.dropbox.com/u/88758504/Lets%20Abolish%20Religion.pdf ]

6. Les Cooperatives: une forme de capitalisme democratique

par Professeure Mihaela Firsirotu, (Ph.D. McGill University, ESG UQAM)

Fondements philosophiques du coopératisme selon Alphonse Desjardins, le fondateur du Mouvement des caisses populaires Desjardins du Québec, Canada.

«Ce qui frappe l’observateur, c’est que, dans le mouvement coopérateur, le principe dirigeant fait sans cesse appel à l’initiative individuelle…» (1905)«L’initiative privée est la seule qui produise des œuvres durables…» (1909)«L’effort individuel a presque seul créé ce vaste mouvement coopératif…» (1907)«L’initiative provoquée au sein du peuple, partant des profondeurs des masses populaires, voilà le levier irrésistible dont il importe de se servir et qu’il faut utiliser….» (1909). [… citeste restul pe http://dl.dropbox.com/u/88758504/Pr%C3%A9sentation%20Coop%20-%202012.pdf ]

7. Demystifying cooperatives Or How cooperatives and organic farming may save Romanian agriculture 

by Prof .Dr. Yvan Allaire , (Member of the Royal Academy of Canada) and Prof. Dr. Mihaela Firsirotu- Canada

For a host of reasons, some ideological, some of the greedy, selfish sort, societies have evolved towards a perverted economic system. The consequences have been dire:

1. Recurring financial crises;

2.  Income and wealth inequality reaching historical levels and a “winner-take-all” society of narcissistic individualism;

3. Citizens who lost the sense that they collectively own the assets of their country;

4. An industrial system of food production, which is wasteful of resources, threatens our collective health and severely damages the environment;

5. A demoralized citizenry, a loss of trust in institutions and governments, a dilapidated social capital; greed and selfishness infecting all relationships; short-term profit maximization in all parts, in every nook and cranny of the economic system. [… citeste restul pe http://dl.dropbox.com/u/88758504/Romania%20-%20Demystifying%20Cooperatives.pdf ]

8. Catalog expo

de Emilia Corbu, (Ph.D. in Istorie)

I. http://dl.dropbox.com/u/88758504/DIAPOZITIV%201.jpg

II. http://dl.dropbox.com/u/88758504/Diapozitiv2.JPG

III. http://dl.dropbox.com/u/88758504/Diapozitiv3.JPG

IV. http://dl.dropbox.com/u/88758504/Diapozitiv4.JPG

V. http://dl.dropbox.com/u/88758504/Diapozitiv5.JPG

VI. http://dl.dropbox.com/u/88758504/Diapozitiv6.JPG

VII. http://dl.dropbox.com/u/88758504/Diapozitiv7.JPG

VIII. http://dl.dropbox.com/u/88758504/Diapozitiv8.JPG

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s